Partideklaration antagen på årsmötet 2017

Onsdag 22 mars 2017

Liberalerna i Knivsta är en lokal liberal partiförening inom ramen för Liberalerna i Sverige.  Valrörelsen 2018 för Liberalerna i Knivsta kommer att präglas av en tydlig socialliberal identitet.

Individens egen vilja och förmåga

Liberalerna i Knivsta utgår från att individens egenvilja utgör grunden för samhälleliga beslut. Envar ska vara fri att forma sitt liv, ha möjlighet att växa enligt egna villkor och förutsättningar, och att gemensamt med andra ta ansvar för sig själv och sina medmänniskor.

Knivsta kommuns utmaningar

Liberalernas sociala engagemang vilar på respekt för individens värdighet i livets alla skeden. I Knivsta finns flera övergripande nya utmaningar: fortsatt utbyggnad av en god äldrevård, högkvalitativ verksamhet inom förskolan, skolan och skolhälsovård, samt ett medvetet utvecklingsarbete inom integrationen av nyinflyttade kommunmedborgare, oavsett ursprunglig hemvist.

Effektiv kommun

Liberalerna i Knivsta vill ha en kommun präglad av korrekt och effektiv myndighetsutövning, transparens och en öppen medborgardialog. I en växande kommun är en lyhörd personalpolitik en omistlig tillgång. Kompetensutveckling av personal ska vara en integrerad del av kommunens service till medborgarna.

Kultur & fritid

Liberalerna ser kultur och fritid som ett kreativt samspel mellan individer. Tillgång till en mångfald av kulturella uttryck, former och fritidsaktiviteter är en viktig del i alla skeden i livet för kommunens alla medborgare.  Medvetenhet om kulturarvet och kulturella värden och uttryck ska tas tillvara i allt utvecklingsarbete i kommunen, både i stadsplanering och i kommunens övriga verksamheter. Utökat nätverksarbete med enskilda och föreningar är en nödvändig del av ett gott samhälle.

Samhällsbyggnad

Det finns stort behov av utbyggnad av bostäder i olika upplåtelseformer och av kommersiella lokaler i kommunen. Denna utbyggnad ska utgå ifrån en genomtänkt uppfattning om småstadens framtida karaktär, dvs. ett välförankrat planarbete. All planering ska ta tillvara och utveckla de natur- och kulturvärden som redan finns. Andra områden ska aktivt förädlas för att medverka i attraktiva boendemiljöer.

Kommunens framtid ska vila på en sund långsiktig ekonomisk politik.

Kommunmedborgarnas kompetens ska tas tillvara genom att de kontinuerligt i olika former ges möjlighet att delta i och bidra till dialogen kring kommunens verksamhets- och ekonomianalyser.

Liberalerna i Knivsta kommer utifrån dessa identitetspunkter under våren och sommaren att utveckla partiprogrammet. Vi välkomnar alla och envar att arbeta tillsammans med oss inför valet 2018.