Knivsta behöver ny ekonomisk inriktning

Onsdag 25 oktober 2017

Knivsta har fantastisk potential. Många vill bo i Knivsta och staden har genomgått en stor omvandling sedan kommunen bildades. Men något skaver i den ekonomiska styrningen. I budgeten som sträcker sig fram till 2021 inkluderas över­optimistiska expansionsvinster för att klara av driften. Det håller inte.

Låt oss först reda ut en sak. Knivsta styrs sedan valet 2014 av den borgerliga minoriteten som Liberalerna (L) varit en del av. L har alltså varit med och stöttat en budget som på sikt är ekonomiskt ohållbar. Det är det slut med nu.

Exploateringsvinster gäller inte för evigt.

Under de kommande fem åren räknar samtliga partier med exploateringsvinster motsvarande cirka 300 miljoner kronor. Vinster som kommunens politiker låter gå in i en växande driftsbudget för att säkerställa att kommunens verksamhet kan fortlöpa utan skattehöjningar eller neddragningar. Att hantera den dagliga driften på så sätt kommer att skapa stora problem.

För det första; Exploateringsvinster är inte eviga. Kommunens mark i attraktiva områden kommer förr eller senare att ta slut.

För det andra; Högkonjunkturer varar inte för evigt. Sverige befinner sig just nu i en extrem ekonomisk situation. Kombinationen av högkonjunktur och minusräntor eldar på byggande och andra investeringar. Högkonjunkturer tenderar att få ett abrupt slut och en tvär ekonomisk vändning skulle innebära att flera planerade byggprojekt i vår närhet pausas eller ställs in. Att som kommun planera in osäkra vinster i sin driftsbudget är inte en hållbar lösning.

För det tredje; Genom att inkludera exploateringsvinsterna i driftsbudgeten blir vi som kommun bakbundna i styrningen av vad som byggs eftersom vi måste få in pengarna för att klara driften. För Knivsta innebär det minskad möjlighet att styra byggbolagen i vad de bygger eftersom vi blir tvungna av att gå till den byggherre som erbjuder mest pengar.

Vad föreslår Liberalerna?

L har under hösten lagt ner stor kraft på att räkna fram en alternativ budget för de kommande fem åren. Fokus har varit ekonomiskt ansvar genom utfasning av exploateringsvinster. Vår budget bevisar att det går:

• För budgetåret 2018 minskas exploateringsvinster i driftsbudgeten till 35 miljoner kronor. Övriga partier i kommunen räknar med 60–70 miljoner kronor.

• För 2019 och framåt minskas exploateringsvinster i budgeten med fem miljoner per år.

• Den kommunala skatte­nivån bibehålls.

Besparingar i den kommunala verksamheten kommer att bli nödvändiga. Vi har dock gjort vårt yttersta för att minimera besparingar i kommunens kärnverksamheter.

Kommunens politiker har försatt oss medborgare i en ekonomiskt ohållbar situation som nu måste redas ut. Det kommer inte vara lätt – men vi är säkra på att om inget görs nu så kommer det göra betydligt mer ont imorgon.

Läs insändaren i Knivstabygden här