Ny ledare för (L) i Knivstapolitiken

Presentation i UNT

Torsdag 19 oktober 2017

Anna Koskela Lundén valdes av partiet till ny ordförande och gruppledare för Liberalerna i Knivsta redan i somras. Formellt tillträdde hon partiets plats som ersättare i kommunstyrelsen vid fullmäktigemötet i september.

Vad gör en gruppledare?

– Jag leder utformning och genomförande av Liberalernas politiska arbete och driver frågor som partiet kommit överens om via representanter i politiska styrelser och nämnder. Som gruppledare för ett av partierna i majoriteten deltar jag i möten med majoritetsgruppen. Där tas aktuella frågor i nämnderna, kommunstyrelsen och fullmäktige upp till diskussion.

Du har också Liberalernas ersättarplats i kommunstyrelsen. Vilka möjligheter har ersättare att påverka besluten?

–  Ersättare i kommunstyrelsen har yttranderätt men inte rösträtt. Men ersättare har rätt att bifoga särskilda yttranden som bilaga till de beslut som fattas.

Vilken fråga är viktigast för Liberalerna i nästa års kommunalval?

– Samhällsbyggnad med ekonomiskt ansvar. Knivsta är en av Sveriges mest expansiva kommuner. För Liberalerna är det viktigt att vi får en sammanhållen, planmässig väl genomtänkt utbyggnad av samhället, där exploateringsvinster inte används i den löpande budgeten.

Läs artikeln i UNT här