Synpunkter gällande detaljplan för centrala Ängby, Ängby 1:1 m. fl.

Liberalerna i Knivstas yttrande inlämnat under samrådet maj 2017 (BMK 2014-000709)

Måndag 29 maj 2017

• Knivsta kommuns förslag I behovsbedömningen strider mot den ”Fördjupade ÖPn om Knivstas och Alsike tätorter” från 2012 avseende ”exploatering av grönytor och gröna kilar”, Knivsta kommun ” bör tydligt motivera varför man väljer att avvika från denna ÖP”.
  • Riskbedömning, MKB borde ha gjorts med fokus på buller o farligt gods och säkerhetsavstånd 150 m. WHO har i sin rapport ”Night noise guidelines for Europe” satt ett långsiktigt mål för nattbuller utanför sovrumsfönster på högst 40 dBA, ett interimsmål är satt på 55 dBA. Dessa riktlinjer är under revidering och kommer sänkas ytterligare av WHO inom kort. Knivsta libralerna yrkar på att vi hålller oss inom ramen 40-55 dBA.
  • Trafikstuationen måste utredas på grund av de problem vi kan se av en förtätning av såväl av bebyggelse som av människor. En trafikanalys måste alltså göras för Knivsta som helhet, även trafiksituationen under Gredelbyleden, nu med fokus på utbyggnaderna av Ängby/Nydal och genomfartstrafik, innan detaljplanen för Centrala Ängby över huvudtaget kan bli aktuell för vidare information/diskussioner och nytt samråd. Det är viktigt att Gredelbyleden får en sådan utformning att man dels får ned hastigheterna, dels gör det oattraktivt för tung genomfartstrafik. Eftersom kommunen numera kan råda över detta (när den byggdes var det ”vägverket”) kan kommunen också se till att vägen görs om på ett sätt som gör trafik och bebyggelse mera förenlig.
  • Trafikutredningen måste vara klar innan vi tar beslut på för detaljplan gällande centrala Ängby.

2017-05-29

Liberalerna Knivsta