Motion om att bilda ett naturreservat på kommunal mark i Södra Lunsen

Onsdag 23 september 2020

Att delar av marken på fastigheterna Ekeby 1:183 och Ekeby 1:99 i Södra Lunsen (se kartan i bilaga) ägda av Knivsta Kommun och Alsikebolaget, görs till ett kommunalt naturreservat så snart som möjligt, men senast 2024.

Bakgrund

Södra Lunsens status har varit upp till diskussion tidigare och Motion 2016:08 – Fullborda Lunsenreservatet är senaste exemplet. Motionen togs upp i kommunfullmäktige 2018-01-24. I kommunfullmäktige röstades motionen ner med liten marginal. Det förslaget var dock väldigt annorlunda jämfört med denna motion, då den förra inkluderade mycket privatägd mark. Det var något som splittrade partierna, då flera partier ansåg att förslaget inkräktade för mycket på äganderätten. I detta förslag skapas naturreservatet dock endast på kommunal mark. Det innebär en betydligt enklare och billigare process, då varken markköp eller intrångsavgifter är nödvändiga.

Vi Liberaler anser att Uppsala Kommun har tagit sitt ansvar genom deras naturreservat Norra Lunsen, bildat 2003 och staten och likaså genom ett mindre naturreservat på främst deras mark väster om Upplandsleden. Därmed är det rimligt att också Knivsta Kommun avsätter mark som bidrar till Lunsens bevarande. Uppsala planerar för en stad vid Lunsens norra kant precis utanför reservatet, Alsike kommer expandera med tusentals nya invånare och i framtiden kan det även bli ett Nysala mellan dessa två. Lunsen kan därmed anses vara under ett visst hot speciellt om inte beslut om att skydda området tas. Det är viktigt att säkerställa att kommunens växande befolkning också i framtiden kan uppleva vacker natur och möjlighet till rekreation och friluftsliv. Det bör anses ligga i linje med både Agenda 2030 och hur kommunen framställer sig själv för att attrahera fler att flytta hit.

Att ha skyddad natur i sitt närområde bör ses som mycket viktigt för folkhälsa och livskvalitet. Samtidigt prioriteras åtgärder för att hålla ner antalet bilar i Alsikes nya områden och att planera för minskat bilåkande är viktigt ur miljösynpunkt. Det talar ytterligare för värdet att ha skyddad natur nära den nya tågstationen i Alsike där många bostäder kommer att finnas.

Naturreservatet skulle bli en tydlig gräns mellan det området österut som är tänkt som möjlig del av det framväxande Alsike och det skogsområde västerut där natur fortsatt kan existera i samklang med skogsbruk och friluftsliv. Söderut skulle naturreservatet vara en viktig del i det grönstråk som enligt kommunens planer ska binda samman Lunsen med Gredelby Hagar och Kölängen.

Liberalerna  Knivsta 2020-09-23

Anna Koskela-Lundén