Reservation, Motion 2020-01 Handlingsplan för hedersrelaterat våld och förtryck

UN - 2020/74, 2020-12-08

Vi, Liberaler i Knivsta reserverar oss mot beslutet att skicka yttrande med nuvarande skrivelse då vi inte tycker att det besvarar motionen och syftet med motionen att upprätta en handlingsplan

Man uttrycker i skrivelsen att syftet är att inarbeta detta i redan existerade policydokument.  Vi tycker inte att det är tillfredställande utan att detta behöver behandlas i handlingsplaner där särskilt detta tas upp på organisations-, grupp- och individ nivå. Vi ser att man ämnar gå ut med en riktad utbildningsinsats till samtliga medarbetare under 2021 vilket är positivt men det behövs ytterligare insatser i form av en handlingsplan.

Med motion Handlingsplan för ”Hedersrelaterat våld och förtryck” Liberalerna i Knivsta vill vi säkerställa att det finns en kommungemensam handlingsplan som skapar trygghet för de eller dem som är utsatta, d.v.s. barn, ungdomar och vuxna. Detta tydliggör för befolkningen, förvaltningen och tjänstemän samt all berörd personal hur vi arbetar på ett systematiskt sätt och samverkar i dessa frågor för att förebygga och skydda samt agera i de akuta fall som sker.

Det skall hos all personal som träffar barn, vuxna och familjer inte finnas någon tvekan hur man skall agera i dessa fall och de skall på ett enkelt sätt kunna hitta informationen tillgänglig kring rutiner och handläggning. I andra kommuner och även i Region Uppsala finns ett antal exempel på dessa handlingsplaner som goda förebilder och exempel. Dessa innehåller konkreta ändamålsenliga samtalsverktyg för att hitta, och arbeta vidare med barn och unga som riskerar att fara illa.

Vi Liberaler anser att Knivsta också behöver en handlingsplan och den ska vara ett viktigt hjälpmedel för alla som kan komma i kontakt med hedersproblematik.

Utöver det behövs det utbildningsinsatser riktat till barn och unga i Knivsta för att medvetandegöra vad lagen säger i dessa frågor.

Bakgrund:

Konflikter och problem med koppling med hedersproblematik skiljer sig ofta mot liknande situationer i familjer som inte har koppling till hederskulturen. Dessutom kan problemet kompliceras av släktingar i andra länder, problem med svenska språket, bristande kunskap om svenska språket och lagar och regler. Problem i Sverige kan också kompliceras av att barn förs utomland av olika anledningar. Hedersproblematikens komplexitet, orsaker och lösningar är annorlunda jämfört med liknande situationer i svenska familjer. Olikheterna kräver genomtänkta åtgärder och utbildningar för att försäkra sig om att fallen löses på bästa sätt. Hedersproblematik finns inte bara i landets storstäder utan också mindre orter. Idag har därför också flera mindre kommuner uppfört handlingsplaner specifikt för att bekämpa hedersförtryck.

Vi Liberaler vill att Knivsta ska ha mycket god kunskap bland institutioner och personal i kommunen kring hedersproblematik. Vi ska vara förberedda och veta vad åtgärderna ska vara bland lärare, kurator och rektor när det står tomma stolar i skolsalen efter sommarlovet, när en elev är rädd för att bli bortgift, när en förälder är upprörd över att det är sexualkunskap på schemat osv. Vi vill att Knivsta ska ha återkommande utbildningar, olika åtgärdspaket som är designade just för hedersproblematiken komplexitet. Vi vill att åtgärder ska vara effektiva och lösningsorienterade. Barn som faller offer för hedersproblematik i Knivsta ska i efterhand känna att kommunen fanns där för just dem och gjorde vad som krävdes för deras trygghet och utveckling.

Anna Koskela-Lundén (L)

2.e vice ordförande utbildningsnämnden