Röstförklaring, Särskild uppföljning av Läsa-, skriva-, räknagarantin för utbildningsnämnden.

UN -2020/295, 2020-10-06

Tidiga insatser under barnets samlade skoltid ger eleverna större förutsättningar att klara sin skolgång. 1 juli 2019 infördes nya bestämmelser i skollagen (2010: 800). Kartläggning och tidiga insatser innebär ökade möjligheter att nå kunskapskraven i skolan.

Idag på utbildningsnämnden den 6:e oktober presenterades en uppföljning för att klargöra huruvida skolorna och huvudmannen arbetar med Läsa, skriva, räkna – en garanti för att säkra att elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd får stöd så tidigt som möjligt.

Enligt tjänsteskrivelsen framgår det att det sker arbete på flera nivåer i kommunen och att det finns förutsättningar utifrån alla tre kvalitetsdimensioner som presenterats i rapporten. Verksamheten har under innevarande mandatperiod varit våldigt ansträngd som en direkt konsekvens av strama budgetramar, effektiviseringsbeting och besparingar. Förra året röstade vi liberaler avslag för en handlingsplan med besparingar på 15,2 miljoner kronor.

Det går inte att spara mer på en verksamhet som från början är underfinansierad. Beslutet kommer att slå hårt mot barn och unga i Knivsta kommunen om det även röstas igenom i Kommunstyrelsen och Kommunfullmäktige. Det har resulterat i indragna skolskjutsar, indragna busskort för elever som väljer en skola i en annan kommun och inte minst nedläggning av nattis.

Vi har nu genom kartläggningsmaterialet fått möjlighet att i ett väldigt tidigt skede gå in med extra stödinsatser för att ge våra barn bästa möjliga förutsättningar att klara hela sin skolgång. Allting börjar med en bra skola och tidiga insatser är den i särklass bästa investeringen vi kan erbjuda våra barn. Vi i politiken måste garantera att det säkerställs specialpedagogiska resurser inte bara centralt utan även lokalt på respektive enhet.

Liberalerna yrkade:

– att göra en kartläggning av de specialpedagogiska resurser som finns för målgrupperna som innefattas av läsa-, skriva-, räknagarantin.

– att söka medel ur KS oprioriterade för att säkerställa de insatser som krävs. Dessvärre fick vi inte gehör för våra yrkanden. Vilket betyder att vi riskerar att inte säkerställa ekonomiska medel för specialpedagogiska resurser och ge våra barn bästa möjliga förutsättningar att klara sin skolgång.

Liberalerna i Knivsta

Liberal